Vad behöver du hjälp med idag?​

Frågor och svar om bredband

  • Fakturafrågor

    Jag har precis beställt. När kommer fakturan?

    Första fakturan samma datum som din tjänst startar.

    Hur ansöker jag om E-faktura?

    E-faktura innebär att vi skickar en elektronisk faktura utan fakturaavgift direkt till din internetbank som du där godkänner för betalning. E-faktura är något du själv måste anmäla via din Internetbank. Menyerna kan se olika ut för olika banker, men du bör kunna hitta någonting om ”Anmäl E-faktura”, där du sedan skall kunna söka efter ”Internetbolaget” och klicka på ”Anmäl”, alternativt ”Ansök”. Kontakta din banks kundtjänst om du behöver hjälp i Internetbanken.

    Hur ansöker jag om autogiro?

    Du som får din faktura via Billogram, anmäler enkelt att du vill betala via autogiro genom att klicka på länken som kommer med din faktura.

    Jag ska flytta till ny adress. Vad kostar det?

    Internetbolaget tar generellt inte ut någon avgift för att flytta en tjänst till en ny adress. Notera att om det gäller flytt till ett annat stadsnät kan det tillkomma en startavgift. Priserna kan variera även om man behåller samma hastighet som tidigare.

    Jag vill säga upp mitt autogiro. Hur gör jag?

    Detta kan du göra genom att logga in via din internetbank. På sidan där du administrerar dina autogirokopplingar kan du välja att ta bort ditt autogiro till oss.

    Hur gör jag om jag vill slippa fakturaavgift?

    Genom bytet till Billogram har vi slopat fakturaavgifter eftersom vi alltid skickar första fakturan till din e-post!

    Varför står det momssumma längst ner på fakturan? Är inte momsen inkluderad i priserna?

    Alla priser presenteras på fakturan inklusive moms. Enligt faktureringsstandard specificerar vi även momsen separat.

  • Kom igång med bredband från oss

    Hur lång tid tar det innan bredbandet kommer igång?

    Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta mellan 1-5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet.

    Ingår det en router när man beställer bredband?

    Nej. Då det är en större fördel för dig som kund att själv få välja vilken slags router du behöver utefter dina behov (t.ex. räckvidd, budget, design, etc.) hänvisar vi alltid till elektronikhandeln för inköp av nätverksutrustning.

    Behöver jag ett modem för att koppla upp mig?

    Det beror på ifall det stadsnät ditt hus är anslutet till kräver det. Vanligast är att all utrustning du behöver finns på plats i ditt hus/lägenhet. Antingen har du ett enkelt nätverksuttag på väggen eller så finns det en så s.k fiberkonverterare eller tjänstefördelare fastmonterad på väggen.

    Jag har precis beställt. När kommer fakturan?

    Första fakturan brukar normalt anlända i början på månaden efter tjänsten aktiverades. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan sträcka sig över en period som är längre än det normala debiteringsintervallet.

    Kan jag flytta min bredbandstjänst?

    Ja, det går bra förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress.

    Mitt trådlösa nätverk fungerar inte!

    Internetbolaget levererar alltid tjänster till bostadsuttaget och tillhandahåller inga trådlösa nätverk. Självfallet fungerar vår uppkoppling även med trådlösa hemnätverk men vi kan aldrig ge support på din router eftersom den tillhör din egen utrustning. Fungerar uppkopplingen i uttaget, men inte via ditt trådlösa nätverk, kan du få hjälp via din routersupport.

    Uppkopplingen bryts emellanåt

    Att uppkopplingen bryts kan bero på flera orsaker. Först bör du utesluta att eventuella radiostörningar stör ditt trådlösa nätverk. Koppla först in din dator till nätverksuttaget i bostaden. Testa därefter att surfa så lång tid som krävs för att du skall märka om det blir någon skillnad (d.v.s. om du t.ex. upplever ett avbrott per timme behöver du testa direktkopplat i cirka två timmar). Om avbrotten då fortsätter är du välkommen att ta kontakt med oss för ytterligare felsökning.

    Jag kommer inte ut på nätet!

    Internetbolaget levererar alltid tjänster till ditt uttag på väggen och det är därför viktigt att du först utesluter problem med egen utrustning. Prova att koppla bort eventuell router och hemnätverk och direktanslut din dator med nätverkskabel till uttaget på väggen. Kvarstår felet fortfarande kan du behöva kontakta oss.

    Hur kontrollerar jag vilken IP adress och MAC adress jag har har?

    Använd denna guide för att kontrollera din IP- och MAC adress.
    Varför får jag en privat IP-adress?

    Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande. Skulle du trots det ha ett behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt.

    Får jag en fast eller dynamisk IP adress?

    Som privatperson får man en dynamiskt tilldelad IP adress (DHCP). Fasta IP adresser erbjuds enbart med företagstjänster. Ring gärna oss för att få veta mer!

    Kan jag byta hastighet?

    Ja. Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst för att antingen upp- eller nedgradera din tjänst. Det måste finnas en annan hastighet tillgänglig för dig för att du ska kunna byta. Vid uppgradering till högre hastigheter är det viktigt att all hårdvara, både hemma och i stadsnät, har tillräcklig kapacitet för att klara av den. Du ansvarar själv för hårdvaran hemma hos dig men skulle stadsnätet behöva byta ut sin hårdvara så brukar det inte vara några problem. Dock kan det ta några extra arbetsdagar för dig att få din nya hastighet.

  • Hur kollar du hastigheten på ditt bredband?

    Ibland kan du uppleva att du har lägre hastighet än vad du köpt av oss. Det finns flera faktorer som spelar in när det kommer till vilken hastighet du kan få. Här ger vi dig sex tips på hur du kan felsöka om något har hänt och saker du bör tänka på innan du köper ett abonnemang.

    Varför är uppkopplingen så långsam?

    På tjänster under 800 Mbit/s, garanterar vi alltid minst 85% av utlovad maxhastighet, så länge din egen utrustning har kapacitet. Flera olika faktorer påverkar bredbandshastigheten såsom kvalitén på ledningarna, inkopplingen i din bostad, konfigureringen i din dator om du surfar via nätverkskabel eller trådlöst och hur många som delar på uppkopplingen.

    En annan orsak till dålig hastighet är vad din dator klarar av. Äldre datorers operativsystem har sämre prestanda, drivrutiner som inte är uppgraderade och förmodligen har de för låg minneskapacitet. Det inte säkert att din dator hinner med att processa all trafik. Tänk på att även virusangrepp kan dra ner ordentligt på din dators prestanda.

    Du som har en 1000 Mbit/s tjänst – 1000 Mbit/s ställer väldigt höga krav på både anslutningen mot stadsnätet, samt på din egen utrustning. Normal hastighet är 600-850 Mbit/s.

    ‍Här kommer sju tips för att försöka lösa problemet:

    ‍Tips 1:

    ‍Starta om din router och din dator. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.

    ‍Tips 2:

    ‍Anslut datorn direkt till nätverksuttaget eller tjänstefördelare (CPE) med en nätverkskabel och koppla bort all trådlös utrustning (router).

    ‍Tips 3:

    ‍Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram.

    Tips 4:

    ‍Gör en hastighetsmätning på Fast.com, Bredbandskollen eller genom att ladda ner Speedtest app och köra tester. Bredbandskollen trivs bäst genom att köra en avancerad mätning och välja “Websockets only”och välja den servern som är närmast. Om du använder server ”Stockholm”, rekommenderar vi även att du testar med server ”Stockholm STHiX”. Gör även flera mätningar på raken. Tänk på att stänga av e-postprogram som t.ex. Outlook. Är hastigheten fortfarande låg, prova att inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall etc.) och gör en ny hastighetsmätning.

    Tips 5:

    Om du har en fiberbox (tjänstefördelare) inkopplad, testa att starta om utrustningen genom att dra ut strömkabeln.

    Tips 6:

    Prova med att byta port på fiberboxen. Om du t.ex har din dator kopplad till LAN1 – byt till LAN2 och testa på nytt. Det är flera kunder som gått från 20-40mb/s till över 900 igenom att göra detta, så det är alltid värt att prova.

    Tips 7:

    Prova med en annan dator eller kabel. Skulle du få dåliga värden även efter att du provat ovan tips, är du välkommen att kontakta vår support för vidare felsökning.

  • Lös problem med din uppkoppling.

    Att ha internet till hemmet är idag som att ha rinnande vatten- det ska liksom bara funka och finnas där. Men ibland blir det stopp i rören eller när det gäller internet, i fibern. I den här artikeln hjälper vi dig med några enkla felsökningar som du kan göra själv.

    Ny fiberanslutning som aldrig fungerat

    Har du en ny fiberanslutning som aldrig fungerat men du har fått mail från Open Infra om att din fiber nu är driftsatt?
    Kontakta Open Infra för hjälp då vi på Internetbolaget inte kan åtgärda problem med nya anslutningar.

    Fiberanslutningen har fungerat förut

    Börja med att se till att alla kablar sitter i och sitter rätt. Därefter kan du prova att starta om fiberboxen och tillhörande kringutrustning, till exempel en router. Efter en driftstörning kan det hända att utrustning måste startas om.

    Så här startar du om fiberboxen:

    • Dra ur alla nätverkskablar ur fiberboxen. Det är de som sitter i fiberboxens uttag märkta LAN1 till LAN4. Dra ur sladden från eluttaget i väggen och låt fiberboxen vara strömlös ca 15 minuter.
    • Starta om din dator.
    • Koppla in strömmen i fiberboxen igen.
    • När fiberboxen startat kopplar du in din dator direkt in i fiberboxen (vilket som helst av uttagen LAN1 till LAN4) med en nätverkskabel. Om du har en router så ska den inte vara inkopplad när du gör detta.
    • Om internet fungerar när du har kopplat din dator direkt till fiberboxen så är det troligen routern, eller annan kringutrustning, som är problemet och du kan behöva starta om även den utrustningen.
    • Som ett sista test, kan du prova att koppla in din dator i ett annat LAN uttag. Har du t.ex din dator/router i LAN1, kan du prova att ansluta till LAN2 eller 3 istället för att se om anslutningen kommer igång.

    Fortfarande inget internet?

    Om internet fortfarande inte fungerar när du har kopplat din dator direkt till fiberboxen så kan det bero på en driftstörning i stadsnätet du är ansluten till.
    Du kan se aktuella driftstörningar här.
    Om du är ansluten till Open Infra, hittar du pågående driftstörningar här

    Finns det driftstörningar måste du avvakta tills de är över. Kundtjänst kan inte hjälpa till med driftstörningar. Du följer ärendet i listan ovan.

    Ingenting fungerar och du hittar ingen driftstörning?

    Om du inte hittar någon driftstörning, är du välkommen att kontakta oss på Internetbolaget och göra en felanmälan. I felanmälan vill vi att du berättar om lampan som heter WAN på fiberboxen lyser.

  • Vilket nät tillhör jag?

    Alla tillhör olika stadsnät. Vet du inte vilket nät du tillhör kan du kolla på Bredbandsval och söka på din adress.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor​

Kundtjänst

Helgfria vardagar 08.00 – 20.00.
Lördagar 10.00 – 14.00.
Kunder i Open Infras nät ringer 075-770 7400
Kunder i övriga nät ringer 08-522 736 62

Hittar du inte svaret på det du söker är du välkommen att kontakta kundtjänst på telefon eller kontakta oss via formuläret.

Genom att skicka personlig information om dig vid kontakt med oss, antingen via vårt formulär, email eller telefon godkänner du vår integritetspolicy som du hittar här