Ibland kan du uppleva att du har lägre hastighet än vad du köpt av oss. Det finns flera faktorer som spelar in när det kommer till vilken hastighet du kan få. Här ger vi dig sex tips på hur du kan felsöka om något har hänt och saker du bör tänka på innan du köper ett abonnemang.
Varför är uppkopplingen så långsam?
På tjänster under 800 Mbit/s, garanterar vi alltid minst 85% av utlovad maxhastighet, så länge din egen utrustning har kapacitet. Flera olika faktorer påverkar bredbandshastigheten såsom kvalitén på ledningarna, inkopplingen i din bostad, konfigureringen i din dator om du surfar via nätverkskabel eller trådlöst och hur många som delar på uppkopplingen.
En annan orsak till dålig hastighet är vad din dator klarar av. Äldre datorers operativsystem har sämre prestanda, drivrutiner som inte är uppgraderade och förmodligen har de för låg minneskapacitet. Det inte säkert att din dator hinner med att processa all trafik. Tänk på att även virusangrepp kan dra ner ordentligt på din dators prestanda.
Du som har en 1000 Mbit/s tjänst – 1000 Mbit/s ställer väldigt höga krav på både anslutningen mot stadsnätet, samt på din egen utrustning. Normal hastighet är 600-850 Mbit/s.
Här kommer sju tips för att försöka lösa problemet:
Tips 1:
Starta om din router och din dator. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
Tips 2:
Anslut datorn direkt till nätverksuttaget eller tjänstefördelare (CPE) med en nätverkskabel och koppla bort all trådlös utrustning (router).
Tips 3:
Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram.
Tips 4:
Gör en hastighetsmätning på exempelvis Fast.com, Bredbandskollen eller genom att ladda ner Speedtest app och köra tester. Bredbandskollen trivs bäst genom att köra en avancerad mätning och välja “Websockets only”och välja den servern som är närmast. Om du använder server ”Stockholm”, rekommenderar vi även att du testar med server ”Stockholm STHiX”. Gör även flera mätningar på raken. Tänk på att stänga av e-postprogram som t.ex. Outlook. Är hastigheten fortfarande låg, prova att inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall etc.) och gör en ny hastighetsmätning.
Tips 5:
Om du har en fiberbox (tjänstefördelare) inkopplad, testa att starta om utrustningen genom att dra ut strömkabeln.
Tips 6:
Prova med att byta port på fiberboxen. Om du t.ex har din dator kopplad till LAN1 – byt till LAN2 och testa på nytt. Det är flera kunder som gått från 20-40mb/s till över 900 igenom att göra detta, så det är alltid värt att prova.
Tips 7:
Prova med en annan dator eller kabel. Skulle du få dåliga värden även efter att du provat ovan tips, är du välkommen att kontakta vår support för vidare felsökning.